• Topkwaliteit traagschuim
  • Optimale drukverlaging
  • Optimale hygiëne
  • Aanbevolen door fysiotherapeuten

Slaap weetjes

Leuke weetjes over slapen simpel verteld…

Er zijn erg veel meningen over slapen, maar wat klopt nou wel en wat is een broodje aap verhaal? Fysiotherapeut Rosalie van Eck heeft een aantal feiten op een rijtje gezet.

Wist u dat;

Slaap weetjes

Iedereen minimaal 8 uur slaap nodig heeft. Er zijn slecht enkele uitzonderingen waarbij mensen een zeer zeldzaam gen bezitten waardoor bijvoorbeeld 6 uur slapen genoeg is

Er verschillende fasen zijn in een slaapcyclus; iedere cyclus heeft zijn eigen taak

De diepe slaap is zeer belangrijk voor ons cardiovasculaire systeem (hart); de bloeddruk daalt en komt tot rust, je hartslag zakt en je natuurlijke stresshormonen worden gestabiliseerd. Als je niet goed slaapt heb je 200% meer kans op een hartaanval

Je 3 tot 4 keer meer kans hebt om verkouden te worden indien je maar 5-6 uur slaapt dan mensen die 8 uur slapen. Slaaptekort tast je immuunsysteem flink aan!

Slaap enorm belangrijk is voor ons geheugen en leren; wie 8 uur slaapt kan onthoudt 40% meer nieuwe feiten dan iemand die maar 5-6 uur slaapt. Bovendien moet je na het leren goed slapen anders zal je alle nieuwe kennis niet goed opslaan!

10 uur in de ochtend opstaan eigenlijk veel gezonder voor ons zou zijn. Hoe vroeger je opstaat hoe zwaarder je lichaam en hersenen het te voorduren krijgen.

Het is een fabel dat we van de ene fase meer slaap nodig hebben dan de andere. Alle fasen van slaap zijn zeer belangrijk!

Cafeïne je natuurlijke slaapstofje genaamd adenosine maskeert en remt. Wanneer de cafeine na een paar uur uitwerkt ervaart men vaak een enorme vermoeidheid. Dit komt omdat de adenosine zich weer kenbaar maakt na het uitwerken van de cafeine.

Je beter geen cafeine meer kunt innemen na 14.00. Er zijn mensen die vlak voor het slapen gaan gewoon koffie kunnen drinken. Zij komen echter bedrogen uit; door cafeïne kom je in een minder diepe slaap. In de ochtend sta je daardoor slaperig op en heb je het vaak gehoorde ‘ bakje koffie’ nodig om wakker te worden.

‘ ier een nachtje over slapen’ vaak erg handig is om problemen op te lossen waar je op dat moment geen antwoord op weet? In je slaap koppel je namelijk nieuw geleerde dingen/problemen aan oude kennis waardoor met een oplossing kunt komen

Je hersenen een eigen lympfesysteem heeft (glympatisch systeem) die bij goede slaap iedere nacht je hersenen weer herstelt/opschoont

Blauw licht de aanmaak van melatonine blokkeert. Melatonine zorgt voor de timing van onze slaap. Wanneer je 1 uur voor het slapen gaan op bijvoorbeeld je iPad zit, wordt de aanmaak van melatonine met 3 tot 4 uur vertraagd!

Het genetisch bepaald is of je een ochtend of avond mens bent. Toch geldt de 8 uur slaap voor iedereen en niemand is gemaakt om tijdens het daglicht te slapen.

Alcohol niet zorgt voor een betere slaap! Het verdooft en schakelt je bewustzijn uit je waardoor je wellicht wat makkelijker in slaap komt. Maar alcohol zorgt er ook voor dat je slaap gefragmenteerd wordt, waardoor je gedurende de nacht steeds even wakker wordt. Bovendien blokkeert alcohol je droomslaap. Vandaar dat we dus zo moe wakker worden na het drinken van alcohol de avond van te voren.

In het voorjaar we allemaal een uur korter kunnen slapen. De dag erna stijgt het aantal hartaanvallen met 24%. In de herfst wanneer we een uur langer mogen slapen daalt het aantal hartaanvallen juist met 21%. Zo sterk reageert je lichaam dus op 1 uur meer of minder slaap.

Slapen erg belangrijk is voor onze emotionele gesteldheid. De amygdala is een belangrijk deel van onze hersenen die voor emotionele reacties zorgt. Bij slaap tekort raakt de amygdala uit balans en reageert 60% sterker dan normaal

Het een fabel is dat je gemiste slaap kunt inhalen. Moeder natuur heeft voor bijvoorbeeld energie een mooi backup systeem gemaakt; in vetcellen slaan wij energie op. Maar er is geen vangnet voor te weinig slaap en het herstel van je hersenen! Waarom niet? Er is geen 1 enkel wezen op de aarde die zich doelbewust zichzelf uit slaap houdt behalve de mens. Hier heeft moeder natuur dus geen rekening mee gehouden